Meest gestelde vragen

De 10 meest gestelde vragen aan de Armoedefondsen Database – FAQ



De 10 meest gestelde vragen over
de Fondsendatabase Armoede

Bekijk hieronder de antwoorden


Staat het antwoord op jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met ons!


1. Wat is de Fondsendatabase Armoede? 

De Fondsendatabase Armoede is een database met informatie over fondsen en donaties voor individuele bijdragen aan mensen in armoede. Je kunt in onze database gericht zoeken naar geschikte fondsen of bijdragen in natura voor jouw cliënten. Vervolgens kun je bij dat fonds een aanvraag voor een bijdrage indienen. Toegang tot de database krijg je via een jaarabonnement.

2. Voor wie is de Fondsendatabase Armoede interessant? 

Voor iedereen die actief is in het sociaal- maatschappelijk domein en die werkt met mensen in armoede en kwetsbare situaties. Denk daarbij aan de volgende beroepsgroepen:

  • Maatschappelijk- en sociaal werkers
  • Sociaal-juridische dienstverleners
  • Bewindvoerders
  • Schuldhulpverleners
  • Uitkeringsinstanties
  • Religieuze instellingen
  • Scholen
  • etc.

3. Welke fondsen en donaties kan ik vinden in de Fondsendatabase Armoede?

De Fondsendatabase Armoede bevat fondsen en donaties voor individuele hulp aan mensen in armoede. In sommige gevallen is dringend geld nodig om een kapotte wasmachine te vervangen of om een opleiding te kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • schoolspullen, fietsen, computers
  • cadeaubonnen
  • voedsel- en kledingbanken
  • vakanties voor gezinnen in armoede
  • laatste wensen voor terminaal zieken

De database wordt wekelijks geactualiseerd en uitgebreid. Met een jaarabonnement heb je altijd toegang en ontvang je ook onze updates via de mail.

4. Hoe kan ik een bijdrage bij een fonds aanvragen? 

Bijdragen kunnen meestal alleen aangevraagd worden door hulpverleners en/of medewerkers van organisaties die werken met cliënten in armoedesituaties. Cliënten kunnen dus niet zelf een aanvraag indienen. Het fonds of de donerende organisatie hanteert vaak bepaalde criteria waaraan de aanvraag of de aanvrager moet voldoen. Na enige tijd ontvang je bericht of de aanvraag is toegewezen of afgewezen. Het indienen van een aanvraag betekent niet automatisch dat je de bijdrage ook krijgt. De voorwaarden voor toekenning verschillen per fonds en donateur.

5. Wat zeggen de klanten over de Fondsendatabase Armoede?

Wij zijn er trots op dat we zoveel tevreden klanten hebben bij ZorgSubsidieKalender! Lees binnenkort hier wat onze klanten zeggen over de Fondsendatabase Database.

6. Welk jaarabonnement past bij mij?

We hebben een jaarabonnement met 1 account. Wil jouw organisatie meerdere accounts voor de medewerkers, neem dan contact op met ons voor de mogelijkheden. Bekijk hier onze Jaarabonnementen of bel 030-2270385 als je vragen hebt.

7. Is de Fondsendatabase Armoede compleet?

Laten we eerlijk zijn, dat weten we (nog) niet. Wat we wél weten is dat we inmiddels zo'n 600 landelijke en regionale fondsen en giften in natura in de database hebben opgenomen. Daarmee zijn we uniek en tevens de grootste database in Nederland met regelingen voor individuele hulp bij armoede. Onze database is gestart in maart 2020. Als je denkt dat je waardevolle aanvullingen hebt, laat het ons weten! We waarderen dat bijzonder en je ontvangt dan van ons een leuke attentie. 

8. Wat is de relatie tussen de Fondsendatabase Armoede en de ZorgSubsidieKalender (database)?

De ZorgSubsidieKalender bestaat sinds 2011 en is opgezet door Stance van Heijst. De ZorgSubsdidieKalender is een database met fondsen en subsidies voor Zorg en Welzijn. Deze kunnen worden aangevraagd voor projecten waarbij veelal groepen mensen worden geholpen.
Omdat wij steeds meer vragen krijgen over de mogelijkheden voor hulp aan individuele mensen hebben we de Fondsendatabase Armoede opgezet zodat we in deze behoefte kunnen voorzien.

9. Is de Fondsendatabase Armoede vergelijkbaar met het Fondsenboek?

Nee, de Fondsendatabase Armoede is echt anders, deze richt zich volledig op het thema armoede en bevat alleen fondsen en donaties voor individuele hulp aan mensen in armoede- en kwetsbare situaties. Daarnaast is het fondsenboek statisch, terwijl wij de informatie actief naar je toe brengen, via onze digitale nieuwsbrief.  

10. Kan ik het jaarabonnement eenvoudig opzeggen?

Ja, opzeggen kan eenvoudig per mail of telefoon vóór het ingaan van de nieuwe abonnementstermijn.

 fa-thumbs-o-up

 

Abonnement

.

 fa-laptop

 

Demonstratie

.

 fa-newspaper-o

 

Nieuws

.

  fa-search-plus

 

Project

.

  fa-phone

 

Contact

.